من عرفکم فقد عرف الله

سیر الی الله...!؟
قرب الی الله...!؟
وصول الی الله...!؟
وقتی این عبارات رو می شنویم ،چه معنایی در ذهن ما متبادر می شه؟
قرب به خدا یعنی چه؟
چه جوری می شه به خدا رسید؟
به بیان خیلی ساده، معنای وصال و رسیدن به خدای تعالی ،رسیدن به هدف خلقته ،یعنی
مخلوق به اون غرضی که برای اون خلق شده نائل بشه.
حضرت داود از خدای تعالی پرسید:« یا ربّ! لماذا خلقتَ الخلق ؟:خدایا مخلوقات رو برای چه خلق
کردی؟فرمود:إنّی کنتُ کنزاً مخفیاً و احببتُ أن أُعرف فخلقتُ الخلقَ لکی اُعرف :من گنج
پنهانی بودم و دوست داشتم شناخته شوم پس مخلوقات رو خلق کردم تا شناخته شوم.»
اما خدا رو چه طور می شه شناخت!؟ وجودی که غیب الغیوب محضه ، نه با حواس پنجگانه درک
می شه ،نه با فکر و عقل و وهم قابل شناخت و توصیفه :سبحان الله عما یصفون(مؤمنون/۱۵۹) ،
چگونه شناخته می شه؟ مگه این که خودش یه جوری خودش رو به ما معرفی کنه ،همان طور
که امام هادی می فرمایند:
« تحقیقاً خالق جز آن گونه که خود ، خویشتن رو وصف کرده، قابل توصیف نیست. چگونه وصف
شود خالقی که حواس از درک او ناتوانند و اوهام از رسیدن به او درمانده اند و افکار از تعریف و
تحدید او و ابصار از احاطه براو عاجزند. او برتر از وصف واصفین و بالاتر از نعت و ثنای ثناگویانه.»۱
پس خودش باید خود رو به ما معرفی کنه و او این کار رو با وجود امامی که آینه تمام نمای او و
سبب پیوند او با مخلوقاته انجام داده.
در تفسیر آیه ۵۶ سوره ذاریات که هدف خلقت جن و انس بیان شده(و ما خلقتُ الجنَ و الانسَ الا
لیعبدون)، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می فرمایند:
«أیها الناس إن الله عز و جل ذکره ما خلق العباد الا لیعرفوه : ای مردم!خدای تعالی یادآوری
فرموده ،خلق نشدند بندگان مگر برای آن که او رو بشناسند
فاذا عرفوه عبدوه :پس وقتی او رو بشناسند ،بندگی اش رو می کنند
فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه:و وقتی که او رو بندگی کردند ،از بندگی غیر او
بی نیازند.
فقال له رجل: مردی به ایشان عرض کرد:
یابن رسول الله! بأبی انت و أمی فما معرفة الله؟ پدر و مادرم فدای شما، معرفت خدا چیه؟
قال: معرفة اهل کل زمانٍ امامهم الذی تجب علیهم طاعته:شناخت اهل هر زمانی امام
خودشون رو که اطاعتش بر آن ها واجبه.»۲
پس اگه بگیم هدف از خلقت ما در دنیا و آخرت و الی الأبد :
شناخت و معرفت امام زمان علیه السلامه، سخنی کاملاً معقول و منطبق با آیات و روایات گفتیم.
۱-کشف الغمة، جلد۳،صفحه۱۷۶
۲-تفسیر نورالثقلین،جلد۵،صفحه۱۳۲
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ، وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِي جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ ...