باب حِطَّة
خدای تعالی براى امتحان بنیاسرائيل دستور داد تا موقع ورود به شهر بيت المقدس از درى مخصوص وارد شده و به هنگام ورود، با حالت تواضع و سجده كنان و در حالى كه طلب مغفرت مىكنند و میگویند: «تقاضای ما این است که ما را پاک نمایی»، داخل شوند.
اما بنیاسرائيل بر خود ستم کردند و فرمان الهى را نه تنها ندیده گرفته بلکه به مسخره و استهزاء گرفتند و به خلاف آن، از پشت وارد شدند و به جاى حطّة كه به معناى طلب مغفرت و آمرزش است، واژه حنطة( به معنای گندم) را بر زبان جارى كردند و با این کارشان در اين امتحان مردود شدند.
خداى تعالى در اين باره مى فرمايد:
وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَسَنَزيدُ الْمُحْسِنينَ (بقره/58)
ياد كنيد[ هنگامى را كه گفتيم: به اين شهر ]بيت المقدس[ وارد شويد و از نعمت هاى آن هر چه خواستيد به فراوانى و گوارايى بخوريد و از دروازه ]شهر يا درِ معبد[ فروتنانه و سجده كنان در آييد و بگوييد: ]خدايا! خواسته ما[ ريزش گناهان ماست، تا گناهانتان را بيامرزيم و به زودى ]پاداش [نيكوكاران را بيفزائيم.
یک بار هم خدایتعای در سوره
اعراف( آیه 161) با این موضوع اشاره فرموده تا شاید از این تجربه و حکایت بنیاسرائیل،
تحلیل و براشت صحیحی داشته و عبرت بگیریم: « وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُواْ
هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُواْ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُواْ حِطَّةٌ
وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ سَنَزِيدُ
الْمُحْسِنِينَ»
پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه
و آله، اميرالمؤمنين عليهالسلام را به «باب حطّه» در قوم بنی اسرائيل تشبيه مى كند،
همان طور كه باب حطّه ميزان و ترازويى براى سنجش ايمان بنی اسرائيل بود، اميرالمؤمنين
هم بابى است براى سنجش ايمان امت پيامبر.
امیر المومنین علیه السلام : سمعت رسول الله ص یقول لی : مثلک فی امتی مثل باب حطة فی بنی اسرائیل فمَن دخل فی ولایتک فقد دخل الباب کما أمره الله عزوجل: شنیدم که رسول خدا به من فرمود: مَثَل تو مثل باب حطه در بنی اسرائیل است پس کسی که داخل در ولایت تو شود همانا داخل در باب شده است چنان که خدا امر فرموده است.(تفسیر نورالثقلین ذیل آیه شریفه)
و امیرالمؤمنین علیه السلام در کلامی دیگر میفرمایند: «برای بنیاسرائیل، باب حطّهای بود و ای امت پیامبر! برای شما نیز باب حطهای قرار داده شده که همان اهل بیت پیامبرند. به شما امر شده از افراد هدایتشده اهل بیت پیروی کنید؛ تا بدین وسیله، گناهان شما بخشیده شود ... باب حطه شما از حطه بنیاسرائیل برتر است؛ زیرا برای آنها از چوب بوده ولی ما اهل بیت؛ ناطق، صادق، مورد رضایت خداوند، هادی و فاضل هستیم».(تفسیر الامام العسکری، ص 546)
همچنین امام باقر علیه السلام میفرمایند : «نحن باب حطتکم: ما باب حطه شما هستیم». (تفسیر نورالثقلین ذیل آیه شریفه)
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ، وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِي جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ ...